Renovatie in coronatijd maakt tijdelijke verhuizing noodzakelijk

Slechts voor de tweede keer in haar ruim honderd jarige bestaan, zag Wonen Delden zich genoodzaakt om huurders te vragen tijdelijk naar een ‘wisselwoning’ te verhuizen. Reden hiervoor was de inval van het coronavirus tijdens de omvangrijke renovatie van De Jan Lucaskamp met daarin 30 appartementen. Uitvoering van dit zorgvuldig voorbereidde project was in volle gang. “Toen de regering half maart de maatregelen rond corona bekend maakte, zijn we direct gestopt met de geplande werkzaamheden bij mensen thuis”, vertelt Anja Spijker namens Wonen Delden.

“In afwachting van wat komen zou, konden de werkzaamheden aan de buitenkant van het gebouw en met renovatie van drie leegstaande appartementen wel doorgaan. Ondertussen hebben we ons laten adviseren door deskundigen en ben ik opnieuw in gesprek gegaan met de bewoners en betrokken familieleden. Conclusie was al vrij snel, dat uitstel van renovatie van dit wooncomplex, niet tot de opties behoorde. We zochten een manier waarbij veiligheid van bewoners gewaarborgd was en waarop we gelijktijdig aan alle eisen van het RIVM konden voldoen. En zo vormde zich een plan op maat, om voorafgaand aan uitvoering van werkzaamheden in het eigen appartement, te verhuizen naar één van de drie ‘wisselwoningen’ in hetzelfde complex.”

Op de foto: Renske Weenink als eerste bewoner van de wisselwoning. “Dit appartement is van alle gemakken voorzien en lekker ruim zodat ik me hier met mijn rolstoel ook goed kan verplaatsen. Of ik hier nog een weekje langer wil logeren als dat zou kunnen? Ha, ha, nee, zo gek is het niet. Ik zie echt wel uit naar mijn eigen, opgeknapte appartement op de tweede etage.”

De werkzaamheden in het appartement van Renske Weenink zitten er bijna op, dus verhuist ze terug vanuit de wisselwoning naar haar eigen appartement. De komende negen weken volgen andere bewoners deze route. “Het aannemersbedrijf en de installateur houden zich aan een strakke tijdplanning”, vertelt Anja vanuit het speciaal daarvoor ingerichte kantoortje in De Jan Lucaskamp. Hier is het ook, waar ze in coronatijd, op gepaste afstand van elkaar, de zogenaamde keukentafelgesprekken voerde met mensen. “We zijn ons terdege bewust van de kwetsbaarheid van de bewonersgroep”, verzekert Anja. “Renske haalt met haar 26 lentes de gemiddelde leeftijd flink naar beneden, maar over het algemeen zijn bewoners hier toch wel hun 80ste levensjaar gepasseerd. En ook al streef je ernaar het geluid en de rommel zoveel mogelijk te beperken; zo’n renovatie veroorzaakt, hóe dan ook, overlast. Dan is het fijn dat we mensen, tijdens werk in hun eigen appartement, een comfortabel ingerichte wisselwoning kunnen aanbieden. Zelfs voor lekker eten wordt hier dagelijks gezorgd.” Volgens Wonen Delden mogen alle huurders erop vertrouwen dat zij precies vanaf de geplande datum, een weekje in dit wisselappartement wonen. Zijn de werkzaamheden achter de rug, dan keren mensen terug naar het eigen, opgeknapte en gedesinfecteerde appartement.

Inhoud renovatie / volledig all electric
Wonen Delden voorziet alle appartementen in De Jan Lucaskamp van een nieuw verwarmingssysteem met warmtepomp en nieuwe radiatoren. Ook komt er een nieuw ventilatiesysteem in elk appartement. De boilers gaan eruit en er worden nieuwe afzuigkappen in de keukens geplaatst. De installateur koppelt de nieuwe zonnepanelen op het dak aan de eigen elektrameters van bewoners. “We zijn begonnen met de appartementen in de zijvleugel. Volgens plan zijn deze klaar vóór de bouwvakvakantie. Daarna volgen de appartementen aan de kant van de Molenstraat. Op vrijdag 18 september ronden we de renovatie af en woont iedereen weer in zijn of haar eigen, opgeknapte appartement.”

Onderhoud gaat door
 “Ook voor reguliere onderhoudswerkzaamheden hebben we na afkondiging van de eerste beperkende maatregelen door corona, een pas op de plaats gemaakt. Vanaf dat moment hebben we alleen spoedreparaties uitgevoerd die door huurders gemeld werden. Maar sinds 1 mei plannen we het merendeel van de reguliere reparatieverzoeken weer in. Mensen hebben begrip voor de ongewone situatie waarin we zitten”, merkt Ronald Schotsman, projectleider vastgoed bij Wonen Delden op. “Ze stellen het op prijs als we vooraf bellen om de reparatie of onderhoudsklus door te spreken. Onze eerste vraag daarbij is of alle bewoners gezond en wel zijn. Daarna overleggen we of de bewoners zich zoveel mogelijk in andere ruimtes van het huis willen begeven tijdens uitvoering van de reparatie of de onderhoudsklus. Op die manier lukt het om te werken volgens de vereiste anderhalve meter afstand. Dit verloopt goed en dus schalen we trapsgewijs op. Zo gaan we de komende tijd in appartementencomplex Stadshagen cv ketels vervangen en laten we zonnepanelen aanleggen op daken van 81 woningen aan ’t Lannink, de Molenstraat, Waterland, ’t Reef en de Horst.”

Meer informatie over Wonen Delden
Heeft u vragen of wilt u langskomen voor een gesprek aan de Langestraat 61b in Delden, maak dan een afspraak. Dit kan op werkdagen van 8.30 – 12.30 uur of telefonisch: 074 376 64 64.