Huur opzeggen

Elke werkdag kun je de huur van jouw woning bij Wonen Delden opzeggen. De opzegtermijn is minimaal één kalendermaand, waarbij de laatste huurdag op een werkdag moet vallen.

Belangrijk

  1. Huur opzeggen is onherroepelijk. Een huuropzegging ‘onder voorbehoud’ is niet mogelijk, en eenmaal opgezegd is deze ook niet meer in te trekken. Wees er dus zeker van dat je wilt opzeggen, voordat je de huuropzegging bij ons indient.
  2. Sta je samen op het huurcontract, en wil je samen de huur opzeggen? Let er dan op dat je ook allebei de huuropzegging ondertekent.
  3. Sta je samen op het huurcontract, maar wil één van jullie de huur opzeggen en de ander wil blijven wonen? Ook dan moet de vertrekkende huurder de huur opzeggen. Daarvoor maak je gebruik van een afstandsverklaring waarmee hij/zij afstand doet van de woning. Deze verklaring moet door beide huurders ondertekend worden. Klik hier voor de afstandsverklaring

Hoe zeg je de huur op?

Er zijn verschillende manieren waarop je je huur kunt opzeggen.

  1. Online via het klantportaal ‘Mijn Wonen Delden’; dit is de makkelijkste manier van huur opzeggen
  2. Schriftelijk via het opzegformulier.

    Het ingevulde en ondertekende formulier kun je naar ons mailen (info@wonendelden.nl), sturen of bij ons afgeven.

Huur opgezegd. Wat gebeurt er dan?

Na de huuropzegging volgen er nog een paar stappen die we samen zetten voor de einddatum.

  1. Bevestiging van de opzegging
    Nadat wij je huuropzegging hebben ontvangen, nemen we contact me je op om een afspraak te maken voor een vooropname en eindopname. Vervolgens sturen we je een schriftelijke bevestiging van de opzegging, waarin ook de gemaakte afspraken staan bevestigd.
  2. Vooropname
    Tijdens de vooropname bekijken wij of de woning in goede staat is, en of er veranderingen zijn aangebracht. Onze medewerker vertelt je hoe je de woning moet opleveren, en welke zaken je eventueel nog moet herstellen. De afspraken worden vastgelegd in het vooropnameformulier.
  3. Aandachtspunten voor het opleveren
    Wonen Delden verwacht dat je de woning (en de tuin) leeg, netjes en schoon oplevert. In deze checklist zie je wat dit betekent:

    • Het binnenschilderwerk moet in een goede staat verkeren.
    • Op schakelaars en wandcontactdozen mag geen verf achtergebleven zijn.
    • De tuin moet er verzorgd en netjes bij liggen. Geen hoog opgroeiend onkruid, hoge bomen en uitgedijde coniferen.
    • Vloerbedekking en lijmresten van vloeren en trappen verwijderen. De volgende huurder moet er zo weer vloerbedekking overheen kunnen leggen.
    • De woning inclusief berging moet bezemschoon en leeg zijn.
    • Het sanitair moet schoon en kalkvrij zijn.
    • Deuren, kozijnen en ramen moeten schoon en vetvrij zijn.
    • Spijkers, schroeven en pluggen verwijderen en gaten dicht maken.
    • Alle bij de woning behorende roerende goederen zoals vulset voor de cv en dergelijke moeten in goede staat zijn.
  4. Overname
    In overleg met onze medewerker bepaal je wat er eventueel in de woning mag achterblijven. Sommige zaken moet je verwijderen, of kun je ter overname aanbieden aan de nieuwe huurder(s). Bijvoorbeeld gordijnen, vloeren of meubels. De afspraken hierover leg je vervolgens samen met de nieuwe huurder(s) vast in het overnameformulier. Wil de nieuwe huurder niets overnemen, dan moet je de spullen alsnog voor de einddatum zelf verwijderen.


  5. Eindopname
    Tijdens de eindopname kijkt onze medewerker of alles wat tijdens de vooropname is afgesproken ook is gebeurd, en of de woning in de juiste staat wordt opgeleverd. Is de woning in orde, dan lever je alle sleutels van de woning in en stopt de huurbetaling.
  6. Eindafrekening
    Nadat de woning is opgeleverd sturen wij je nog een eindafrekening, waarop we alle openstaande bedragen verrekenen. Als de woning niet volgens afspraak is opgeleverd, dan kan er nog een aparte verrekening van kosten nodig zijn.

    Meer informatie over verhuizen en het opleveren van de woning lees je in onze brochure.